Monday, August 15, 2016

درمان استئوپاتی

هنگامی که بیماری نیازمند درمان برای مشکلات عضلانی اسکلتی است روشهای درمانی بسیاری وجود دارد که بیمار می تواند با توجه به سابقه بیماری و شدت و ضعف آن، یکی از روشهای درمان را انتخاب نماید. این روشها شامل پزشکان خانواده، کایروپرکتور، فیزیوتراپ و ماساژ درمانی است. به عنوان مثال برای درمان کمر درد همه موارد ذکر شده دارای برنامه درمانی مشخص می باشد.
یکی از روشهای درمانی که بطور معمول به آن اشاره ای نمی شود و برای سالهای متمادی است که در خفی به کار خود ادامه میدهد و با توجه به روش درمانی بسیار ملایم و آرام تاثیر پذیری بیشتری نسبت به روش های دیگر دارد، استئوپاتی است. استئوپاتی یکی از ایمن ترین درمانهای بدون دارو در جهان پزشکی محصوب میشود.
تاریخچه استئوپاتی چیست؟
این روش درمانی در سال ۱۸۷۴ برای اولین بار توسط یک پزشک و جراح به نام اندرو تیلوراستیل که سه فرزند خود را بر اثر مننژیت ستون فقرات از دست داده و از پزشکی رایج ناامید شده بود، معرفی شد . استیل اعتقاد داشت که سلامت وبیماری بدن بطور گسترده‌ای به عملکرد مکانیکی و استحکام استخوان‌ها، عضلات و مفاصل بستگی دارد. برهمین اساس ،   شیوه علمی جدیدی از پزشکی به نام استئوپاتی بر گرفته از دو واژه یونانیOsteo  به معنی استخوانpathos به معنی رنج از بیماری، شکل گرفت و در سال ۱۸۹۲ مدرسه آمریکائی استئوپاتی بنام کالج Kirksvill برای آموزش و مطالعه این روش، بنیانگذاری شد.
وضعیت فعلی استئوپاتی در کشور امریکا چگونه است؟
امروزه پزشکان استئوپاتی همانند سایر پزشکان ، دوره‌های آموزشی مشکلی را به مدت چهار سال سپری کرده وپس از دوره رزیدنتی در شاخه‌های خاص تر این رشته همچون پزشکی کودکان، جراحی، پزشکی داخلی و یا طبابت خانواده آموزش می‌بینند و همانند پزشکان طب رایج نسخه تجویز نموده و یا درخواست آزمایشات رایج را صادر می‌کنند. همچنین درمانگران استئوپاتی با عضویت در بورد تخصصی این رشته دارای اجازه برای عضویت در انجمن پزشکی آمریکا می‌باشند.
مطالعات گسترده در مورد علم استئوپاتی ، منجر به ایجاد زیرشاخه های تخصصی شده است که در آن پزشکان با تمرینات و استانداردهای پزشکی مخصوص بروی یک بخش از بدن متمرکز می‌شوند. بطور مثال در بخش استئوپاتی جمجمه، روشهای درمان با تمرکز برروی استخوانهای جمجمه انجام می‌شود و باید توجه شود که این روش با کرانیوساکرال تراپی (Craniosacral Therapy) که یک روش بدون مجوز می‌باشد اشتباه نشود. در سایر شاخه‌‌ها، مانند دندان‌پزشکی نیز متخصصان با این روش مشغول به فعالیت می‌باشند.

با توجه به تعداد حدود ۱۰۰۰ استئوپات در کانادا رقابت آنچنانی در این شاخه از درمان دیده نمیشود. اما بازاریابی و تبلیغات تخصصی در وسعت زیاد برای این رشته درمانی انجام نشده و کارهای انجام شده کافی نبوده تا این تخصص به گوش همه مردم در کانادا برسد.
اما واقعیت های پیش رو گویای این مهم است که استئوپاتی به زودی تبدیل به محبوب ترین روش درمانی مشکلات عضلانی استخوانی در دنیا خواهد شد . برای تحقق این مهم وظیفه همه ا استئوپاتها است تا با روشهای مختلف سعی در شناساندن آن به مردم بکنند.
برای توضیح و درک استئوپاتی باید فرق ها و شباهت های آن را با دیگر روشهای درمانی بررسی کنیم .
لذا با ذکر مثال این مطلب را بازتر میکنم.
درد پایین کمری یک نمونه مناسب برای توضیح و درک استئوپاتی است. این بیماری یکی از شایعترین بیماریهایی است که همه درمان گرها به طور روزانه با آن مواجه میشوند.
در ایالات متحده آمریکا بیماران با درد پایین کمری دارای رتبه دوم در بین بیمارانی هستند که روزانه به پزشکان مراجعه میکنند.
۸۵ درصد مردم دنیا این بیماری را تجربه کرده اند و بیشتر مواقع بعد از گذشت دو تا چهار هفته درد به صورت خود به خود بر طرف شده است.
پزشکان در مواجه با بیمار دچار کمردرد پس از معاینه و تستهای مختلف جهت پیدا کردن منبع درد با توجه به روشهای درمان دارویی از طریق داروهای مسکن درد و توصیه های پزشکی برای درمان بیماری اقدام میکنند.
فیزیوتراپ ها با توجه روش های تمرین درمانی، الکتروتراپی و مهارتهای درمان با دست سعی در بهبود شرایط بیمار دارند و با توجه به تمرکز آنها بر استفاده از دستگاههای درمانی، زمان بهبودی بیمار از سایر موارد درمانی بیشتر است.
هنگامی که عضلات کمر باعث و بانی درد پایین کمری باشند ماساژ درمان گرها وارد عمل شده و با روشهای درمانی متعدد سعی در توانبخشی و رفع گرفتگی در عضلات دارند اما هنگامی که بیمار دچار کمر درد با منشاء عضلانی اسکلتی است . این روش به تنهایی کارساز نبوده و نیاز به درمان متفاوت تری دارد.
کایروپرکتورها دسته دیگری از درمانگران هستند که عقیده دارند علت بسیاری از دردهای ستون مهره نیمه دررفتگی در مفاصل است و بنابراین میتوان با انجام حرکاتی بر روی ستون مهره بیماران، مفصل را جا انداخت و یا بالانس کرد. اساس کار در کایروپرکتورها حرکت دست درمانگر است. مانیپولیشن روشی است که تنها کایروپرکتورها و استئوپاتها اجازه انجام آن را دارند و برای آن آموزش مناسب دیده اند. در دیدار با یک کایروپرکتور علاوه بر تکنیک های مختلف مانیپولیشن، ممکن است ماساژ درمانی و توصیه های تغذیه نیز شامل درمان شما بشود.
اولین جلسه رویارویی بیمار و استئوپات ، با سوالاتی در مورد علائم بیماری، تاریخچه پزشكی بیمار، سلامت روانی و ساختار زندگی او آغاز می‌شود. همچنین بررسیهایی برروی ستون فقرات،عضلات، مفاصل و تاندون‌ها انجام شده و به واكنشها، قابلیت انعطاف و كشش عضلات توجه می‌شود .در ضمن هرگونه ناهنجاری ثبت می‌گردد. ممكن است درمانگر بیمار را در حالت‌های مختلف نشسته و یا ایستاده آزمایش كند و حركات و حالات او را بررسی كند.
در طول درمان ، گاهی درمانگر رژیم غذایی بیمار را تغییر می دهد و یا او را به پزشكان متخصص معرفی می كند یا در صورت مشاهده ناهنجاری در ساختار بدن ، از روش OMT برای بهبود بیمار استفاده می نماید.
روش OMT (موبیلیزاسیون) عبارت است از: حرکاتی که توسط درمانگر با هدف افزایش دامنه حرکت مفصل در محدوده حرکات طبیعی مفصل انجام می‌شود. این روش که در مقابل با روش مانیپولیزاسیون بسیار موثر تر و ایمن تر است به بیماران کمک می کند تا در در کمترین زمان ممکن بهبود یابند.
گرچه روش استئوپاتی برای درمان كل بدن بكار می‌رود، ولی شواهد نشان می‌دهد كه در درمان دردهای كمر و گردن، سردرد، مشكلات زانو و صدمات مفاصل تاثیر بهتری را بدنبال داشته است.
بیشتر تكنیكهای استئوپاتی، بدن را به آرامش رسانده، درد و
 استرس را كاهش داده و باعث تحریك رشته‌های عصبی می‌شوند و گردش خون را افزایش می دهند. این روش ، همچنین در پزشكی ورزش (Sports Medicine)نیز نتایج خوبی را به همراه داشته است.


احمدرضا حنایی

درمانگر استئوپاتی DOMP